Motoryzacja

Na co zwrócić uwagę wybierając akumulator samochodowy?


Jeśli by chcieć wybrać najbardziej awaryjny podczas zimy element samochodu, to każdy kierowca z całą pewnością wskaże na akumulator. To właśnie on, gdy jest już w słabej kondycji, bardzo szybko traci swoją pojemność w czasie mrozu, co oczywiście oznacza brak odpowiedniej dawki energii do uruchomienia silnika. Czym zatem powinno się kierować podczas wybierania nowego, w pełni sprawnego egzemplarza?

Jaka pojemność?

Pojemność akumulatora, która określana jest symbolem Ah, określa to, ile dany model baterii mieści w sobie energii. Wiele osób sądzi, że najlepiej wybrać ten model, który posiada możliwie największą pojemność. Jest to niestety spory błąd, który kosztować może nawet konieczność wymiany uszkodzonego alternatora. Dzieje się tak, dlatego, że producent przewidział alternator do pewnej pojemności akumulatora. Kupując większą, zbyt mocno przeciąża się alternator, który, tak czy inaczej, nie będzie w stanie naładować w pełni większej baterii. Warto więc kupić model o pojemności, którą zaleca producent samochodu.

Jaki prąd rozruchowy?

Prąd rozruchowy to energia, którą jest w stanie wygenerować akumulator jednorazowym impulsem. Jest to ważny parametr, ponieważ silnik stawia opór o pewnej silne, który trzeba przełamać energią z akumulatora. Jest to szczególnie ważne, gdy posiada się silnik diesla, ponieważ tam opory te są zdecydowanie największe. Szczególnie w zimie, gdy zmarznięty olej, jest w stanie stawiać o wiele większy opór niż w letnich warunkach. Z tego powodu prąd rozruchowy w silnikach diesla musi być znacznie większy niż w przypadku tradycyjnego silnika benzynowego.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Czy to wszystko, na co warto zwracać uwagę? Oczywiście nie ponieważ podczas kupowania akumulatora warto zwrócić uwagę np. na to, jak duży jest dany model, ponieważ wymiary są również ściśle określone przez producenta. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, jak wyprowadzone są z niego klemy. Nikomu nie trzeba przypominać o tym, jak ważna jest biegunowość w akumulatorze, a często zdarza się tak, że klemy są wyprowadzone odwrotnie, niż to jak przygotowane są do nich zaciski w samochodzie.

There are currently no comments.